Grigorowicz M-5, 1915

Latająca łódź rozpoznawcza, treningowa. Rosja.
Latająca łódź rozpoznawcza Grigorowicz M-5 lotnictwa rosyjskiej Floty Bałtyckiej. (Źródło: archiwum).

Konstruktorem łodzi latających oznaczonych symbolem M był rosyjski konstruktor D. P. Grigorowicz. Rozpoczął od zbudowania łodzi M-1 wzorowanej na samolocie Donnet Leveque. Po niej przyszła kolej na zbudowana w pięciu egzemplarzach M-2. W 1915 r. powstała pierwsza wielkoseryjna rosyjska, typowo morska konstrukcja- łódź latająca Grigorowicz M-5.

W październiku 1916 r. łodzie latające M-5 z jednej z Eskadr Floty Czarnomorskiej zatopiły pierwszy niemiecki okręt UB-7 w rejonie Sewastopola na Morzu Czarnym.

W Polsce.

Na wodnopłatowcach Grigorowicz M-5, w czasie I wojny światowej, wykonywali loty Polacy- lotnicy w służbie rosyjskiego lotnictwa morskiego:
- w październiku 1916 r. Jerzy Kłossowski rozpoczął szkolenie w Szkole Lotnictwa Morskiego w Baku nad Morzem Kaspijskim. Loty szkolne wykonywał na łodzi latającej Grigorowicz M-5. Nie ukończył szkolenia, gdyż w kwietniu 1917 r. uległ wypadkowi lotniczemu,
- od września 1916 r. do lutego 1917 r. loty szkolne na M-5 wykonywał Eugeniusz Pławski w w Szkole Lotnictwa Morskiego w Piotrogrodzie (jesienią 1916 r. przeniesiona do Baku). Dowódcą szkoły był również Polak- podpułkownik Grudziński, instruktorem był podchorąży Jerzy Weber. W szkole był również mieczman Wacław Iwaszkiewicz.

Konstrukcja:

Źródło:

[1] Kłossowski J. ”Wspomnienia z marynarki wojennej”. Wydawnictwo MON. Warszawa 1970.
[2] Pławski E. ”Fala za falą...Wspomnienia dowódcy ORP Piorun”. Wydawnictwo Finna. Gdańsk 2003.
[3] Olejko A. ”Narodziny lotnictwa morskiego”. Lotnictwo nr 4/2007.
[4] Olejko A. ”Lotnictwo morskie w działaniach wojennych w latach 1914-1918”. Lotnictwo nr 5/2007.
blog comments powered by Disqus