Göppingen Gö-4 "Goevier", 1938
(Goevier-4)

Szybowiec treningowo- wyczynowy/motoszybowiec. Niemcy.
Szybowiec treningowo-wyczynowy Göppingen Gö-4 ”Goevier” w zbiorach Deutsches Museum Flugwerft w Oberschleissheim. (Źródło: Copyright Zbigniew Jóźwik- ”Samoloty, śmigłowce, szybowce- fotografia lotnicza”).

Dwumiejscowy szybowiec treningowo- wyczynowy Göppingen Gö-4 ”Goevier” został, opracowany przez inż. Wolfa Hirtha w firmie Schempp-Hirth Flugzeugbau GmbH. Był drugą po Grunau 8 jego dwumiejscową konstruk­cją. Służył do nauki pilotażu, także bez widoczności. Fotele załogi były usytuowane obok siebie. Ułatwiało to komunikowanie się instruktora z uczniem pilotem, co korzystnie wpływało na proces szkolenia. Był wyposażony w jednokołowe podwozie z płozą i hamulce aerodynamiczne systemu Göppingen.

Został oblatany w listopadzie 1938 r. Gö-4 stanowił alternatywę dla szybowca DFS ”Kranich”. Pomimo niewątpliwych zalet nie zyskał popularności konkurenta i wyprodukowano go w liczbie 100 egz.

W Polsce.

W Polsce po roku 1945 były 2 szybowce Gö-4 ”Goevier”. Pierwszy był w Bydgoszczy i Fordonie.

Drugi odnaleziono w składnicy i warsztatach b. NSFK mieszczących się w śródmieściu Łodzi w stanie uszkodzonym. Jeszcze w 1945 podjęto w Lotniczych Warsztatach Doświadczalnych próbę jego przebudowy na motoszybowiec LWD "Osa".

Konstrukcja:
Dwumiejscowy.

Dane techniczne Gö-4 (wg [3]):
rozpiętość- 14,8 m, długość- 7,2 m, powierzchnia nośna- 19,0 m2.
Masa własna- 200 kg, masa max w locie- 380 kg.
Doskonałość- 19.

Źródło:

[1] Morgała A. ”Szybowce z biało-czerwoną”. Lotnictwo z szachownicą nr 18.
[2] Morgała A. ”Nie tylko z szachownicą. Pierwsze szybowce w Polsce po roku 1945”. Lotnictwo z szachownicą nr 25.
[3] Kocent- Zieliński E. "LWD Osa nie zrealizowany projekt samolotu słabosilnikowego". Technika Lotnicza i Astronautyczna nr 10/1987.
blog comments powered by Disqus