Gloster "Javelin", 1951

Samolot myśliwski, rozpoznawczy. Wielka Brytania.
Samolot myśliwski Gloster ”Javelin” FAW.9 w barwach Royal Air Force. (Źródło: Adrian Pingstone via ”Wikimedia Commons”).

Gloster "Javelin" był pierwszym samolotem dwusilnikowym o skrzy­dle delta. Zbudowano pięć pro­totypów. Pierwszy lot odbył się 26.11.1951 r.

Produkcja se­ryjna rozpoczęła się 22.07.1954 r. Na uzbrojenie lotnictwa myśliw­skiego RAF wszedł w roku 1956.

Opracowano następujące wersje samolotu:
- "Javelin" F(AW) Mk. 1- pierwsza wersja seryjna z silni­kiem "Sapphire" ASSa 6 o ciągu sta­tycznym 36, 95 kN (3770 kG),
- "Javelin" F(AW) Mk. 2- rozwinięcie wersji Mk. 1. Produ­kowany seryjnie od  1956 r.,
- "Javelin" T Mk. 3- wersja  treningowa. Kadłub wy­dłużono do 18,59 m,
- "Javelin" F(AW) Mk. 4- dalsze rozwiniecie wersji Mk. 1. Rozpoczęcie produkcji 27.02.1956  r.,
- "Javelin" F(AW) Mk. 5- wersja ze zwiększoną pojemnoś­cią zbiorników paliwa w skrzydłach. Produkcję seryjną rozpoczęto 24.08.1956 r.,
- "Javelin" F(AW) Mk. 6- wersja Mk. 5 ze zmienionym wy­posażeniem. Weszła do produkcji 15.01.1957 r.,
- "Javelin" F(AW) Mk. 7- wersja Mk. 4 z silnikiem "Sapphire" ASSa 7 o ciągu statycznym 48,9 kN (4990 kG). Prototyp oblatano 27.04.1956 r. Produkcję seryjna roz­poczęła się w listopadzie 1956 r.,
- "Javelin" F(AW) Mk. 8- wersja Mk. 7 ze zmienionym wy­posażeniem. Ciąg silnika został zwiększony do 54,68 kN (5580 kG). Uzbrojony w 4 pociski rakietowe "Firestreak" i 2 działka kal. 30 mm.

W Polsce.

W badaniach w locie samolotu Gloster ”Javelin” uczestniczył słynny polski pilot Janusz Żurakowski, zatrudniony w firmie Gloster jako główny pilot doświadczalny. Ze względu na swój układ, ”Javelin” miał nieco odmienne od klasycznych samolotów właściwości w locie, zwłaszcza stateczność podłużna przy małych prędkościach. Różnica w ocenie tego zjawiska miedzy pilotem, a Biurem Konstrukcyjnym, które opóźniało dokonanie modyfikacji, stała sie jedna z przyczyn wyjazdu Żurakowskiego do Kanady, gdzie uczestniczył w rozwoju samolotów myśliwskich Avro CF-100 ”Canuck” i Avro CF-105 ”Arrow”.

Na samolotach Gloster ”Javelin” latali również byli piloci Polskich Sił powietrznych, którzy wstąpili do Royal Air Force, m.in.: Tadeusz Wierzbowski (w 23 MU w Aldergrove w Irlandii Północnej).

Konstrukcja.
Dwumiejscowy średniopłat wolnonośny o konstrukcji metalowej.
Skrzydła w układzie "delta". Profil skrzydła RAE 101. Skos skrzydła przy kadłubie 39,5° na końcu 33,8°. Konstrukcja skorupowa. Wyposażone w klapy i lotki.
Kadłub konstrukcji skorupowej. Dwa siedzenia: pilota i operatora rada­rowego umieszczone   jedno za drugim w  kabinie ciśnieniowej.
Usterzenie poziome posiada skos 42,8°, pionowe 47,6°. Konstrukcja  skoru­powa.
Podwozie trójkołowe z kołem przednim, chowane w locie.

Silnik- odrzutowy:
- "Javelin" F(AW) Mk. 1- Armstrong  Siddeley "Sapphire" ASSa 6 o ciągu sta­tycznym 36, 95 kN (3770 kG),
- "Javelin" F(AW) Mk. 7- Armstrong  Siddeley "Sapphire" ASSa 7 o ciągu statycznym 48,9 kN (4990 kG,
- "Javelin" F(AW) Mk. 8- Armstrong  Siddeley "Sapphire" ASSa 7 o ciągu 54,68 kN (5580 kG).

Uzbrojenie:
- wersje Mk. 1 do Mk. 6- 4 działka Aden kal. 30 mm,
- wersje Mk. 7 do Mk. 8- 4 działka Aden kal. 30 mm oraz 4 pociski rakietowe klasy powietrze- powietrze De Havilland "Firestreak" umieszczone po dwa pod skrzydłami. Samolot może także za­miast tych pocisków zabierać 450 kg bomb lub zbiorniki paliwa o pojem­ności  455  l.

Galeria

  • Samolot myśliwski Gloster ”Javelin” w locie. (Źródło: archiwum).
  • Gloster ”Javelin”, plany modelarskie. (Źródło: Modelarz nr 8/1960).

Źródło:

[1] Zmyślony W. ”Tadeusz Wierzbowski”. ”Polskie Siły Powietrzne w II wojnie światowej”.
[2] ”JANUSZ ZURAKOWSKI - Pilot Doswiadczalny, Avro Arrow Canada Picture”
[3] J.K. "Samolot myśliwski Gloster GA 5 Javelin". Modelarz nr 8/1960.

blog comments powered by Disqus