General Aircraft GAL.55, 1943
Szybowiec General Aircraft GAL.55 zbudowany został w firmie General Aircraft Limited. Projekt został opracowany w oparciu o wymagania taktyczno-techniczne TX.3/43 ogłoszone przez Air Ministry w 1943 r. Był to dwumiejscowy szybowiec szkolny przeznaczony do szkolenia pilotów szybowców transportowych.
Zbudowano tylko dwa prototypy. Pierwszy z nich został oblatany w 1943 r. w Hanworth. Przeprowadzone próby wykazały, że szybowiec posiada poprawne właściwości w locie. Okazało się jednak, że nie nadaje się do szkolenia pilotów szybowców transportowych General Aircraft "Hotspur" i Airspeed AS.51 "Horsa". Nie został więc skierowany do produkcji seryjnej.
W Polsce.
W 1945 r. próby w locie szybowca szkolnego General Aircraft GAL.55 prowadził polski pilot inż. por. Romuald Szukiewicz.
Konstrukcja:
Dwumiejscowy średniopłat.
Skrzydła wyposażone w klapy oraz hamulce aerodynamiczne.
Kabina zakryta z miejscami obok siebie.
Podwozie trójkołowe z kołem przednim, stałe.
Dane techniczne:
Rozpiętość- 10,706 m, długość- 7,785 m, powierzchnia nośna- 16,9 m 2, wydłużenie skrzydła- 6,8.
Masa własna- 748 kg, masa całkowita- 1066 kg.
Prędkość maksymalna- 362 km/h.
Źródło:
[1] Płoszajski J. ”Technicy lotnictwa polskiego na Zachodzie 1939-1946”. Wydawnictwo Z.P. Poligrafia. Warszawa 2007.[2] Norman Ellison "British Gliders and Sailplanes 1922-1970". A & C Black Ltd. London 1971.