Geest "Moewe", 1910

Samolot pionierski. Niemcy.
Samolot pionierski Geest ”Moewe”. (Źródło: Library of Congress).

Niemiecki samolot Geest ”Moewe” został skonstruowany przez dr. Waldemara Geesta. Samolot został opracowany na podstawie wieloletnich doświadczeń prowadzonych przez konstruktora, który należy do prekursorów układu bezogonowego w lotnictwie. W latach 1896-1900 Geest zajmował się badaniami teorii lotu skrzydła bez powierzchni ustateczniających, obserwując loty ptaków oraz budując wiele modeli szybowców bezogonowych dużych rozmiarów, do 4 m rozpiętości. W wyniku tych badań opatentował konstrukcję samostatecznego skrzydła z negatywnym kątem natarcia końcówek, służących do uzyskania stateczności. W 1910 r. Geest zbudował szybowiec o kształcie ptaka- kani, oblatany na wzgórzach Rhinow.

Po udanych próbach tego szybowca w 1910 r. Geest podjął próbę skonstruowania pierwszego samolotu ”Moewe I”. Samolot ten miał skrzydło o silnie wysklepionym kształcie w widoku z przodu z samostatecznymi końcówkami. Już rok później, zachęcony powodzeniem uzyskanym z pierwszym samolotem, zbudował w fabryce LVG następną wersję ”Moewe II”. Na tym samolocie wykonano wiele lotów nad lotniskiem Johannisthal. W 1912 r. powstała kolejna wersja ”Moewe III”. Każda z tych trzech konstrukcji wykazywała się doskonałą statecznością w czasie lotu. Ukoronowaniem prac konstruktorskich Geesta były dwa kolejne bliźniacze samoloty zbudowane w 1913 r. ”Moewe IV” i ”Moewe V”.

Samolot ”Moewe IV” wziął udział w maju 1913 r. w zawodach ”Tydzień Lotniczy” w Berlinie-Johannisthal, wykonując jako jedyny samolot konkursu loty w bardzo burzliwej pogodzie i osiągając w locie wysokość do 300 m. W 1913 r. Geest otworzył szkołą pilotów. Za osiągnięcia uzyskane ze swoimi konstrukcjami Geest otrzymał w 1913 r., jako jedyny konstruktor niemiecki, nagrodę 35 000 marek, przeznaczoną na dalszy rozwój doświadczeń. Nagroda ta pochodziła ze zbiórki społecznej. Fundusze te pozwoliły Geestowi na zbudowanie następnej konstrukcji, ”Moewe VI”. Projekt ten powstał przy współpracy Niemieckiego Instytutu Doświadczalnego Lotnictwa (DVL) w Adlershof, gdzie również samolot ten pozostał w celu prowadzenia dalszych badań właściwości w locie.

W Polsce.

Po 1945 r. samolot Geest ”Moewe IV” został odnaleziony na złomowisku koło Czarnkowa i złożony w pomieszczeniach Okręgowej Składnicy Lotniczej w Gądkach pod Poznaniem. Następnie był przechowywany w magazynach w Pilawie i Wrocławiu, skąd w 1963 r. trafił do Muzeum Lotnictwa i Astronautyki w Krakowie. Samolot jest kompletny, jedynie bez kół i usterzenia kierunku.

Konstrukcja:
Dwumiejscowy.
Skrzydło o silnie wysklepionym kształcie w widoku z przodu z samostatecznymi końcówkami.

Silnik:
- ”Moewe I”- Argus o mocy 37 kW (50 KM),
- ”Moewe II”- Gnôme o mocy 51 kW (70 KM),
- ”Moewe III”- Argus 52 kW (70 KM),
- ”Moewe IV” i ”Moewe V”- Argus o mocy 73 kW (100 KM),
- ”Moewe VI”- Mercedes.

Dane techniczne ”Moewe” (wg [1]):
Rozpiętość- 12,0 m, długość- 8,4 m, wysokość- 3,18 m, powierzchnia nośna- 26,45 m2.
Dalsze dane są nie znane.

Źródło:

[1] Krzyżan M. ”Samoloty w muzeach polskich”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1983.
blog comments powered by Disqus