Gabriel P-VI / Gabriel P-VII / Gabriel P-VIII, 1924

Samolot szkolny/ Samolot treningowy/ Projekt samolotu sportowego. Polska.
Samolot sportowy Gabriel P-VI. (Źródło: Modelarz nr 2/1968).
Paweł i Jan Gabriel rozpoczęli w zimie 1922/23 r. projektowanie nowego, dwumiejscowego samolotu. Projekt ukończono w 1923 r. Samolot wzorowany był na samolocie myśliwskim Fokker D-VII. Konstruktorzy opracowali projekty trzech samolotów: szkolny dwupłat Gabriel P-VI, treningowy górnopłat Gabriel P-VII, oraz sportowy dolnopłat Gabriel P-VIII. Były one oparte o te same zespoły konstrukcyjne. Budowa samolotu w wersjach P-VI i P-VII została zrealizowana w fabryce mebli ”Bracia Gabriel”.

Samolot Gabriel P-VI zbudowany został wiosną 1924 r. i oblatany w maju tego roku przez Jana Gabriela. Następne loty na nim wykonywali instruktorzy Szkoły Pilotów w Bydgoszczy. Samolot był udany, został oceniony jako nadający się do szkolenia. Parę tygodni później samolot przerobiono na samolot treningowy Gabriel P-VII. Wkrótce też został oblatany. Opinia o nim również była pozytywna. Nie podjęto produkcji seryjnej, gdyż nie było w Polsce jeszcze zapotrzebowania na samoloty sportowe. Samoloty nie były używane i uległy zniszczeniu. Wersja sportowa Gabriel P-VIII nie została zrealizowana.

Konstrukcja:
P-VI- dwumiejscowy dwupłat wolnonośny o konstrukcji drewnianej.
P-VII- dwumiejscowy górnopłat (parasol) o konstrukcji drewnianej.
P-VIII- jednomiejscowy dolnopłat o konstrukcji drewnianej.
Płaty w P-VI wolnonośne, trapezowe, dwudźwigarowe, kryte sklejką. Płat górny mocowany do wieżyczek z rur stalowych i krótkich zastrzałów z rur stalowych, o tym samym rozstawie co wieżyczki.
Płat P-VII identyczny z górnym płatem P-VI.
Kadłub o przekroju prostokątnym zaokrąglonym od góry, drewniany, kratownicowy, kryty sklejką. Góra kadłuba przed kabiną kryta blachą aluminiową. Kabiny odkryte.
Statecznik poziomy dzielony, podparty zastrzałami. Statecznik pionowy usztywniony drutem zamocowanym do statecznika poziomego. Stateczniki kryte sklejką, stery płótnem.
Podwozie klasyczne stałe.

Silnik- rzędowy Mercedes F 1244 o mocy startowej 51 kW (70 KM) i mocy nominalnej 44 kW (60 KM).

Dane techniczne P-VI (wg [2]):
Rozpiętość- 8,6 m, długość- 5,8 m, wysokość- 2,1 m, powierzchnia nośna- 16,5 m2.
Masa własna- 480 kg, masa użyteczna- 240 kg, masa całkowita- 720 kg.
Prędkość max- 175 km/h, prędkość przelotowa- 150 km/h, prędkość min.- 60 km/h, wznoszenie- 2,2 m/s, pułap- 3000 m, zasięg- 1100 km.

Dane techniczne P-VII (wg [2]):
Rozpiętość- 8,6 m, długość- 5,8 m, wysokość- 2,1 m, powierzchnia nośna- 10,5 (wg [3]- 10,65) m2.
Masa własna- 430 kg, masa użyteczna- 240 kg, masa całkowita- 670 kg.
Prędkość max- 195 km/h, prędkość przelotowa- 170 km/h, prędkość min.- 80 km/h, wznoszenie- 2,6 m/s, pułap- 3500 m, zasięg- 1250 km.

Dane techniczne P-VIII (wg [2]):
Rozpiętość- 6,7 m, długość- 5,8 m, wysokość- 2,1 m, powierzchnia nośna- 6,0 m2.
Masa własna- 370 kg, masa użyteczna- 110 kg, masa całkowita- 480 kg.
Prędkość max- 206 (wg [1]- 205) km/h, prędkość przelotowa- 180 km/h, wznoszenie- 2,6 m/s, pułap- 3500 m, zasięg- 1300 km.

Galeria

  • Samolot sportowy Gabriel P-VII. (Źródło: Modelarz nr 2/1968).

Źródło:

[1] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1977.
[2] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze do 1939”. Tom 1. Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2004.
[3] GryglickiZ. "Pierwsze polskie dwumiejscowe samoloty sportowe". Modelarz nr 2/1968.
blog comments powered by Disqus