B-2, 2002

Projekt samolotu dyspozycyjnego. Projekt bezzałogowego rozpoznawczego statku powietrznego. Polska.
Projekt samolotu dyspozycyjnego w wersji dwusilnikowej B-2 LR. (Źródło: ”Aerodes”).

W 2002 r. mgr inż. Andrzej Frydrychewicz rozpoczął prace nad projektem 6- miejscowego samolotu odrzutowego B-2 do przelotów transkontynentalnych dla firmy zagranicznej BSSA JET, działającej w Polsce. Prace nad nim miały być prowadzone w ramach offsetu za zakup samolotów myśliwskich Lockheed Martin F-16C/D "Jastrząb". Następnie temat ten był realizowany w szerokiej kooperacji krajowej (m.in.: zespół konstrukcyjny Aerodes) i zagranicznej: firmy Cirrus, Piper, Aeronautics Ltd (Izrael), Nokia, Tata.

Przewidywano opracowanie samolotu w różnych konfiguracjach mas i napędów. Samolot w przypadku przewozu czterech biznesmenów może odbywać przeloty transatlantyckie, zaś w zastosowaniu dla jedenastu pasażerów przeznaczony jest do podróży europejskich. Układ samolotu ze skrzydłem skośnym, odwróconym, sprzyja najlepszemu wykorzystaniu objętości kabiny w rożnych wersjach załadowania. Bardzo starannie dopracowana aerodynamicznie pozwala na osiągnięcie wysokich prędkości przelotowych przy niskim zużyciu paliwa. Projektowane wersje samolotu:
- B-2M Light Model,
- B-2M Long Range Model,
- B-2T Long Range Model.

Wersje samolotu wg [3]:
- B-2 STD- wersja dwusilnikowa standardowa,
- B-2 LR- wersja dwusilnikowa dalekiego zasięgu,
- B-2 LR-M,
- B-2M
- wersja jednosilnikowa.

Samolot mógł być wykorzystywany do wielu zadań: jako dyspozycyjny, do przewozu VIP, lekki samolot transportowy lub sanitarny. Proponowane były również wersje wojskowe oraz dla służb mundurowych, np. rozpoznawcze, latające stanowiska dowodzenia i kontroli, ewakuacji medycznej, holowania celów powietrznych, patroli antynarkotykowych i kontroli granic.

Przewidywano możliwość opracowania wersji bezzałogowej B-2 HALE UAV (duża wysokość i długotrwałość lotu), wyposażonej w łącze satelitarne oraz bogate wyposażenie rozpoznawcze: radiolokator z syntetycz­ną aperturą SAR, kamery światła dziennego oraz termowizyjną.

Samolot, zarówno w wersji jednosilnikowej jak i dwusilnikowej mógł być zbudowany w wariancie amfibii, zdolnej do startów i lądowań z pasów lądowych oraz powierzchni wody.

Projekt nie został skierowany do realizacji.

Konstrukcja:
Średniopłat o konstrukcji z kompozytów węglowych z zastosowaniem dużych elementów metalowych. Pasażerów, zależnie od wersji- od 4 do max 11.
Silnik (lub silniki) zamontowany nad kadłubem. Kabina zakryta, wyposażona w ratowniczy system spadochronowy, który w razie potrzeby oddziela kabinę od reszty samolotu.
Usterzenie motylkowe.
Podwozie trójkołowe z kółkiem przednim, chowane w locie.

Napęd- 1 lub 2 silniki turbowentylatorowe Pratt & Whitney PW-530 albo Williams FJ-33, bądź też GE Honda.

Dane techniczne B-2 (wg [2]):
Rozpiętość- 9,0 m, długość- 10,5 m, powierzchnia nośna- 14,4 m2.
Masa własna- 1400- 1800 kg, masa startowa- 4000 kg.
Prędkość przelotowa- 800 km/h, pułap operacyjny- 13 000 m, zasięg max- 6000 km.

Dane techniczne B-2 LR i B-2 STD (wg [3]):
Rozpiętość minimalna- 9,0 m, rozpiętość max- 10,0 m, długość- 9,85 m, powierzchnia nośna- 14,4 m2.
Masy dla wersji B-2 LR-M: masa własna- 1400 kg, ładowność max- 1320 kg, masa startowa max- 3900 kg.
Prędkość max- 840 km/h, prędkość przelotowa- 800 km/h, prędkość lądowania- 140 km/h, wznoszenie- 24 m/s, pułap operacyjny- 13 700 m, zasięg (z 5 osobami)- 6600 km.

Dane techniczne B-2 HALE UAV (wg [3]):
Rozpiętość- 20,0 m, długość- 9,85 m, powierzchnia nośna- 30,4 m2.
Masa własna- 1700 kg, ładowność max- 500 kg, masa startowa max- 6200 kg.
Prędkość przelotowa max- 750 km/h, prędkość w trakcie obserwacji- 0,6 Ma, pułap max- 20 000 m, zasięg max- 18 000 km, czas lotu max- ponad 24 h.

Galeria

  • Samolot B-2 LR, rysunek w trzech rzutach. (Źródło: Goraj Z. ”Zakład SiŚ oraz Centrum Kształcenia Konstruktorów Lotniczych, najważniejsze projekty badawcze”).
  • Wersja jednosilnikowa B-2M. (Źródło: Goraj Z. ”Zakład SiŚ oraz Centrum Kształcenia Konstruktorów Lotniczych, najważniejsze projekty badawcze”).
  • Samolot B-2 M, rysunek w trzech rzutach. (Źródło: Goraj Z. ”Zakład SiŚ oraz Centrum Kształcenia Konstruktorów Lotniczych, najważniejsze projekty badawcze”).
  • Samolot w wersji bezzałogowej B-2 HALE UAV. (Źródło: Goraj Z. ”Zakład SiŚ oraz Centrum Kształcenia Konstruktorów Lotniczych, najważniejsze projekty badawcze”).

Źródło:

[1] ”Problemy rozwoju Wilgi”. Polska Technika Lotnicza. Materiały Historyczne nr 2/2004.
[2] ”Aerodes”.
[3] Goraj Z. „Zakład SiŚ oraz Centrum Kształcenia Konstruktorów Lotniczych, najważniejsze projekty badawcze”. Politechnika Warszawska, MEiL, ITLiMS, ZSiS. Warszawa 2009.

blog comments powered by Disqus