MF-08 "Ważka", ok. 1981

Wiatrakowiec amatorski. Polska.
Wiatrakowiec MF-08 ”Ważka”. (Źródło: Skrzydlata Polska nr 43/1981).

Konstruktorem wiatrakowca MF-08 ”Ważka” jest Mieczysław Foltyński. Konstrukcja powstała prawdopodobnie na początku lat 1980- tych. Pierwszy lot wykonała prawdopodobnie w 1981 r.

Łopaty wirnika wykonane w Polsce, na podstawie łopat Bensena. Wiatrakowiec miał własnej konstrukcji głowicę (chyba nigdzie więcej nie spotykaną) i zerowy kąt zaklinowania łopat. Właściciel i zarazem konstruktor jest specjalistą od silników lotniczych, stąd i jego konstrukcji silnik. Prawdopodobnie były to 2 silniki od motocykla WSK 175, zespolone w jedną całość. Konstrukcja była wykonywana przez grono pracowników zakładów lotniczych, starannie i fachowo, z wszelkimi obliczeniami, nie wyłączając badań aerodynamicznych łopat i hamowni dla silnika.

Pierwszy lot (nisko nad ziemią) był udany. Podczas startu do drugiego próbnego lotu wiatrakowiec został uszkodzony. Nie była to sprawa błędu konstrukcyjnego, ani pilota. Na drodze rozpędzonej ”Ważki” znalazło się 2 rowerzystów. Pilot nie chcąc, aby wpadli w wirnik, zbyt gwałtownie (bo nie było już czasu na łagodne manewry) poderwał ”Ważkę” i zaczepił łopatami o ziemię za sobą. Został uszkodzony wirnik i jedno ze śmigieł.

Wiatrakowiec został naprawiony. Później konstruktor zamontował silnik od samochodu Trabant. Dalszych prób nie przeprowadzano.

Pod koniec września 2010 r. konstruktor podarował "Ważkę" Technicznym Zakładom Naukowym w Częstochowie. Uczniowie szkoły doprowadzili ją do stanu pozwalającego na ekspozycję. Obecnie jest ozdobą korytarza w TZN.

Konstrukcja:
Jednomiejscowy wiatrakowiec.
Łopaty wirnika o konstrukcji drewnianej z wiszącym drążkiem sterowania, zamontowane na czteropodporowym stalowym maszcie. Obroty wirnika w locie- 350 obr./min.
Usterzenie ogonowe w kształcie litery V.
Podwozie trójkołowe z kołem przednim, stałe. Koło przednie wyposażone w hamulec mechaniczny. Główne koła zamontowane na stalowym resorze.

Wyposażenie- w opływowej konsoli umieszczono dwa lotnicze przyrządy (wskaźnik prędkości i wariometr) i dwustrzałkowy tachometr obrotów wirnika i silnika własnej konstrukcji.

Silnik- MF-06 o mocy 22 kW (30 KM). Prawdopodobnie były to 2 silniki motocyklowe WSK 175, ale oczywiście zespolone w jedną całość. Napęd przekazywany był za pomocą przekładni pasowej, przekładni zębatych i reduktorów na drewniane śmigła umieszczone po bokach kadłuba. Śmigła ciągnące, obracał się w przeciwnych kierunkach. Średnica śmigieł - 900 mm.
Później zastosowano silnik samochodowy Trabant, który napędzał czterołopatowe śmigło pchające.

Dane techniczne MF-08 ”Ważka” (wg [1]):
Średnica wirnika- 6,0 m, długość- (wg [3]- 3,25) m, długość bez wirnika- 2,25 m, wysokość- 1,72 m.
Masa własna- 82,5 kg, masa całkowita- 180 kg.
Prędkość max- 100 km/h, czas lotu max- 2,5 h.

Galeria

  • Zespół napędowy wiatrakowca ”Ważka”. (Źródło: Skrzydlata Polska nr 43/1981).
  • Wiatrakowiec MF-08 ”Ważka”. (Źródło: archiwum).
  • Zmodernizowany wiatrakowiec ”Ważka” w ekspozycji Technicznych Zakładów Naukowych w Częstochowie. (Źródło: Koziarczuk L. ”Wiatrakowce i helikoptery 1944-2002”).
  • Deska rozdzielcza wiatrakowca ”Ważka”. (Źródło: Koziarczuk L. ”Wiatrakowce i helikoptery 1944-2002”).

Źródło:

[1] Polskie konstrukcje amatorskie.
[2] Iwańczyk W. "Ważka w TZN-ie". Niedziela Ogólnopolska nr 44/2010.
[3] Koziarczuk L. "Wiatrakowce i helikoptery 1944-2002. Katalog  konstrukcji  wiropłatów  ZSRR, Polski i państw WNP". Wydanie 3. Wydawnictwo Weża-Druk. Łuck 2013.

blog comments powered by Disqus