MF-08 "Ważka", ok. 1981

Wiatrakowiec amatorski. Polska.
Wiatrakowiec MF-08 ”Ważka”. (Źródło: Skrzydlata Polska nr 43/1981).

Konstruktorem wiatrakowca MF-08 ”Ważka” jest Mieczysław Foltyński. Konstrukcja powstała prawdopodobnie na początku lat 1980-tych. Pierwszy lot wykonała prawdopodobnie w 1981 r. Pierwszy lot (nisko nad ziemią) był udany. Podczas startu do drugiego próbnego lotu wiatrakowiec został uszkodzony. Nie była to sprawa błędu konstrukcyjnego, ani pilota. Na drodze rozpędzonej ”Ważki” znalazło się 2 rowerzystów. Pilot nie chcąc, aby wpadli w wirnik, zbyt gwałtownie (bo nie było już czasu na łagodne manewry) poderwał ”Ważkę” i zaczepił łopatami o ziemię za sobą. Został uszkodzony wirnik i jedno ze śmigieł. Kolejnych prób nie było.

Łopaty wirnika wykonane w Polsce, na podstawie łopat Bensena. Wiatrakowiec miał własnej konstrukcji głowicę (chyba nigdzie więcej nie spotykaną) i zerowy kąt zaklinowania łopat. Właściciel i zarazem konstruktor jest specjalistą od silników lotniczych, stąd i jego konstrukcji silnik. Był to, albo były to 2 silniki motocykla WSK 175, zespolone w jedną całość. Konstrukcja była wykonywana przez grono pracowników zakładów lotniczych, starannie i fachowo, z wszelkimi obliczeniami, nie wyłączając badań aerodynamicznych łopat i hamowni dla silnika.

Pod koniec września 2010 r. konstruktor podarował "Ważke" Technicznym Zakładom Naukowym w Częstochowie. Uczniowie szkoły doprowadzili ją do stanu pozwalającego na ekspozycję. Obecnie jest ozdobą korytarza w TZN.

Konstrukcja:
Jednomiejscowy wiatrakowiec.
Podwozie trójkołowe z kołem przednim stałe.

Silnik- MF-06 o mocy 16 kW (22 KW).

Dane techniczne MF-08 ”Ważka” (wg [1]):
Średnica wirnika- 6,0 m, długość- 2,25 m (bez wirnika), wysokość- 1,72 m.
Masa własna- 82,5 kg, masa całkowita- 180 kg.
Prędkość max- 100 km/h, czas lotu max- 2,5 h.

Źródło:

[1] ”Polskie konstrukcje amatorskie”
[2] Iwańczyk W. "Ważka w TZN-ie". Niedziela Ogólnopolska nr 44/2010.

blog comments powered by Disqus