Fokker T-IV, 1927

via ”Wikimedia Commons”).
W Polsce.
W październiku 1929 r. Zakłady Mechaniczne Plage & Laśkiewicz zaoferowały KMW dostawę budowanych z licencji holenderskich wodnosamolotów torpedowych Fokker T-IV. Oferta nie została przyjęta.
W latach 1933-34 w Zakładach Mechanicznych Plage & Laśkiewicz, inż. Jerzy Rudlicki opracował projekt ciężkiego wodnosamolotu torpedowego Lublin R-XX. Wzorowany był częściowo na wodnosamolocie Fokker T-IV, którego obliczenia udostępniła wytwórnia Fokker. Prototyp R-XX został oblatany 8.04.1935 r.
W 1936 r. firma Fokker złożyła do Kierownictwa Marynarki Wojennej ofertę dostawy wodnosamolotów torpedowych Fokker T-IVa. Loty na nim wykonali przedstawiciele MDL, a wytwórnia skłonna była do przeróbek przystosowujących samolot do silników i wyposażenia produkcji polskiej. KMW dokonało wówczas wyboru włoskiego wodnosamolotu torpedowego CANT Z-506B ”Airone”.
Konstrukcja:
Dane techniczne:
Źródło:
[1] Morgała A. ”Samoloty wojskowe w Polsce 1924-1939”. Wyd. Bellona. Warszawa 2003.[2] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze do 1939”. Tom 1. Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2004.
[3] Pawłowski T. ”Plany rozwoju polskiego lotnictwa morskiego 1936-1942”. Lotnictwo nr 3/2005.