Fly Synthesis "Storch"

Samolot lub wodnosamolot sportowy ultralekki. Włochy.
Samolot sportowy ultralekki Fly Synthesis ”Storch”. (Źródło: Copyright ”UltraLight Centrum”).

Samolot ultralekki ”Storch” został zbudowany we włoskiej firmie Fly Synthesis. Jest to dwumiejscowy górnopłat o aerodynamicznym kształcie, który posiada doskonałe osiągi (np. pułap maksymalny 7000 m!), krótki start i lądowanie i niskie zużycie paliwa. Pilot i pasażer posiadają doskonałą widoczność z kabiny.

Wersja ziemno-wodna ”Storch CL Amphibian” posiada specjalny układ podwozia opracowany w firmie Fly Synthesis. Wiele lat doświadczeń i wiedza w zakresie wykorzystania z materiałów kompozytowych doprowadziły do powstania bardzo lekkiego i wytrzymałego samolotu-amfibii. Podwozie pływakowo-kołowe zdało egzamin zarówno na wodzie jak i na lądzie. Samolot posiada dobre własności lotne oraz krótki start i lądowanie. W czasie lotu oraz podczas ruchu w wodzie, podwozie kołowe jest chowane wewnątrz pływaków. Samolot jest wykonany ze stali nierdzewnej.

W Polsce.

Przedstawicielem handlowym firmy Fly Synthesis w Polsce jest UltraLight Centrum, które oferuję dostawę samolotów ”Storch”. W dniu 1.01.2006 r. w polskim rejestrze statków powietrznych znajdował się 1 samolot Fly Synthesis ”Storch”.

W Polsce użytkowane są również samoloty Fly Synthesis "Storch", które posiadają czeską rejestrację (OK- JUR 14, OK- JUR 66, OK- KUO 27, OK- MUS 23).

Konstrukcja:
Dwumiejscowy górnopłat zastrzałowy.
Skrzydła wyposażone w lotki typu Junkers oraz klapy.
Kadłub samolotu wykonany z włókna szklanego, wzmocniony przez cztery wręgi. Rura ogonowa wykonana ze stopu aluminium. Kabina zakryta.
Usterzenie wykonane z materiałów kompozytowych. W dolnej części kadłuba znajduje się specjalna płetwa ogonowa.
Podwozie trójkołowe z kołem przednim, stałe. W wersji amfibii podwozie pływakowo-kołowe. Koła chowane do wnętrza pływaków.

Silnik- Rotax 912 lub Rotax 912 UL o mocy 59 kW (80 KM).

Dane techniczne ”Storch” CL (wg [2]):
Rozpiętość- 10,15 m, długość- 6,25 m, wysokość- 2,15 m, powierzchnia nośna- 13,6 m2.
Masa startowa max- 450 kg.
Prędkość max- 180 km/h, prędkość przelotowa- 160 km/h, prędkość minimalna- 56-59 km/h.

Dane techniczne ”Storch HS” (wg [2]):
Rozpiętość- 8,7 m, długość- 5,75 m, wysokość- 2,15 m, powierzchnia nośna- 11,8 m2.
Masa startowa max- 472,5 kg.
Prędkość max- 205 km/h, prędkość przelotowa- 185 km/h, prędkość minimalna- 58-64 km/h.

Dane techniczne ”Storch S” (wg [2]):
Rozpiętość- 9,3 m, długość- 5,95 m, wysokość- 2,15 m, powierzchnia nośna- 10,25 m2.
Masa startowa max- 500 kg.
Prędkość max- 220 km/h, prędkość przelotowa- 195 km/h, prędkość minimalna- 59-65 km/h.

Dane techniczne ”Storch CL Amphibian” (wg [2]):
Rozpiętość- 10,15 m, długość- 6,25 m, wysokość- 2,15 m, powierzchnia nośna- 13,6 m2.
Masa startowa max- 450 kg.
Prędkość max- 180 km/h, prędkość przelotowa- 160 km/h, prędkość minimalna- 56-59 km/h.

Galeria

  • Samolot sportowy ultralekki Fly Synthesis ”Storch” (OK- JUR 14) użytkowany w Polsce. (Źródło: Copyright Piotr Biskupski).

Źródło:

[1] Liwiński J. ”Rejestr polskich statków powietrznych 2006”. Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 2/2006.
[2] ”UltraLight Centrum”
[3] Kasjaniuk S. "Czeskie znaki, polscy właściciele. Ultralighty w LAA ČR". Lotnicza Polska

blog comments powered by Disqus