FK-9, 1989

Samolot sportowy ultralekki. Niemcy/Polska.
Samolot ultralekki FK-9 (SP-AWO) używany w Polsce. (Źródło: Skrzydlata Polska nr 4/2000).

Ultralekki samolot FK-9 zaprojektował w drugiej połowie lat 1980- tych Otto Funk, znany konstruktor lotniczy. Wraz z synem Peterem, współwłaścicielem firmy B+F Technik Vertriebs GmbH, podjęli jego produkcję seryjną. Jest to samolot ultralekki (ULM), zaprojektowany i dopuszczony do eksploatacji na bazie niemieckich przepisów Betriebstüchtigkeit Forderungen für Ultraleichtflugzeuge. Samolot otrzymał w Aeroklubie Niemieckim dopuszczenie do eksploatacji, szkolenia i wykonywania lotów turystycznych.

Poszukując taniego kooperanta, rozpoczęli współpracę z Centralną Szkołą Lotniczo-Techniczną Aeroklubu Polskiego (wcześniej Zakłady Produkcyjno-Naprawcze APRL) w Krośnie. Została tam umieszczona cała produkcja płatowców FK-9, które są sprzedawane w większości w Niemczech. Firma B+F zachowała wyłączność na prowadzenie sprzedaży tego samolotu. Polski zakład natomiast miał prowadzić jego sprzedaż na terenie Polski i byłych krajach bloku wschodniego. Jednak w Polsce brak było oficjalnych przepisów do seryjnej budowy samolotów klasy ULM. Stąd też wynikały trudności w certyfikacji tego samolotu w Polsce.

W Polsce.

W 1990 r. została podjęta produkcja seryjna samolotu FK-9 w Centralnej Szkole Lotniczo-Technicznej Aeroklubu Polskiego (CSLT). Do końca 1995 r. wyprodukowano ponad 40 egz. FK-9 a do września 2005 r.- 280 egz. Samolot jest dość typowym reprezentantem tej klasy samolotów w Europie Zachodniej. Charakteryzuje się poprawnością i bezpieczeństwem pilotażu, toteż producent miał stałe zamówienia, szczególnie po zwycięstwach na mistrzostwach świata i Europy w 1994 r. i 1995 r. Samolot produkowany był w wersjach z kółkiem przednim i ogonowym. Samolot dostępny był w postaci gotowego samolotu lub zestawu do samodzielnego montażu. Podstawową jednostką napędową jest Rotax 912, najpopularniejszy silnik w lotnictwie lekkim. W 2005 r. trwała produkcja serii FK-9 napędzanych silnikami zaadaptowanymi z samochodu Mercedes Smart. Ta wersja samolotu zdobywała sobie coraz większe grono odbiorców.

Na targach lotnictwa lekkiego Aero 2005 we Friedrichshafen firma zaprezentowała kilka samolot FK-9 w wersji na pływakach.

W dniu 1.01.2006 r. w polskim rejestrze statków powietrznych znajdowały się 3 samoloty FK-9.

Konstrukcja:
Dwumiejscowy górnopłat zastrzałowy o konstrukcji mieszanej metalowo- kompozytowej.
Płat dwudzielny, jednodźwigarowy. Część kesonowa laminatowa o konstrukcji przekładkowej, dźwigar z włókna węglowego. Część spływowa kryta dakronem, profilowana żeberkami piankowymi. Profil laminarny z klapą i klapolotką. Możliwość składania skrzydeł do transportu bez odejmowania od kadłuba.
Kadłub kratownicowy przód spawany z rurek stalowych, tył- duralowy. Pokrycie z dakronu na lekkim szkielecie. Kabina z miejscami obok siebie, zakryta.
Usterzenie płaskie, usztywnione cięgnami konstrukcja z rurek pokrytych dakronem. Usterzenie poziome składane bez demontażu.
Podwozie klasyczne lub trójkołowe z kołem przednim, stałe. Amortyzowane sznurami sumowymi, koła główne hamowane, kółko tylne sprzężone ze sterem kierunku.

Wyposażenie: spadochronowy system ratunkowy BRS, typowy zestaw przyrządów VFR (możliwa rozbudowa). Posiada elektroniczny regulator prędkości maksymalnej.

Silnik- Rotax 446 lub Rotax 462 albo Rotax 503 o mocy 34 kW (46 KM).

Dane techniczne FK-9 (wg [2]):
Rozpiętość- 9,85 (wg [4]- 10,0) m, długość- 5,85 (wg [4]- 5,8) m, wysokość- 1,73 m, powierzchnia nośna- 11,4 (wg [4]- 11,6) m2.
Masa własna- 146 kg, masa startowa max- 380 (wg [4]- 400) kg.
Prędkość max- 140 km/h, prędkość przelotowa- (wg [4]- 130) km/h, prędkość minimalna- 55 km/h, wznoszenie- 2,9 m/s , pułap- 3000 m, zasięg- 450 km, czas lotu- 4 h.

Dane techniczne FK-9 Mk IV (wg [3]):
Rozpiętość- 9,85 m, długość- 5,85 m, wysokość- 2,15 m.
Masa własna- 268 kg, masa startowa max- 520 kg.
Prędkość max- 230 km/h, prędkość przelotowa- 192 km/h.

Galeria

  • FK-9, rysunek w rzutach. (Źródło: Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 2/1993).

Źródło:

[1] Liwiński J. ”Rejestr polskich statków powietrznych 2006”. Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 2/2006.
[2] Makowski T. ”Współczesne konstrukcje lotnicze Polski”. Agencja Lotnicza Altair. Warszawa 1996.
[3] Dobrzyński J. ”Ultralighty z Krosna”. Lotnictwo nr 9/2005.
[4] Ostrowski W. "FK-9… Made in Poland". Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 2/1993.
blog comments powered by Disqus